امام خردسال

سوال:

آیا ممکن است یک کودکِ 7 8 ساله [ امام جواد (ع) ] به حدّی از کمال برسد که بتواند جانشین پیامبرخدا (ص) بشود؟

آیا این امر , در ادیان گذشته نیز سابقه داشته است؟



جواب:

در زمان امام جواد (ع) نیز همین سوال مطرح بود و امام رضا و امام جواد (علیهما السلام) به این سوال جواب داده اند, که به آن اشاره می کنیم:   

1-علی ابن اسباط, یکی از یاران امام رضا و امام جواد (علیهما السلام) می گوید: روزی به محضر امام جواد (ع) رسیدم. در ضمن دیدار , به سیمای حضرت خیره شدم تا قیافه او را به ذهن خود سپرده, پس از بازگشت به مصر برای ارادتمندان آن حضرت بیان کنم .

درست در همین لحظه امام جواد (ع) که گویی تمام افکار مرا خوانده بود , در برابر من نشست و به من توجه کرد و فرمود: ای علی ابن اسباط! کاری که خداوند در مسأله امامت انجام داده , مانند کاری است که در مورد نبوت انجام داده است . خداوند درباره حضرت یحیی (ع) می فرماید: (ما به یحیی در کودکی, فرمان نبوت دادیم) . [سوره مریم/ 12 ]

و درباره حضرت یوسف (ع) می فرماید: (هنگامی که او به حدّ رشد رسید , به او حکم [نبوت] و علم دادیم) . [ سوره یوسف/ 22 ]

و درباره حضرت موسی (ع) می فرماید: (و چون به سن رشد و بلوغ رسید , به او حکم [نبوت] و علم دادیم . [ سوره قصص/ 14 ]

بنابراین همان گونه که ممکن است خداوند, علم و حکمت را در سن چهل سالگی به شخصی عنایت کند , ممکن است همان حکمت را در دوران کودکی نیز عطا کند .

2- یکی از یاران امام رضا (ع) می گوید:

در خراسان در محضر امام رضا (ع) بودیم . یکی از حاضران به امام عرض کرد: سرور من! اگر [خدای نخواسته] پیش آمدی رخ دهد, به چه کسی مراجعه کنیم؟

امام فرمود: به فرزندم ابوجعفر(ع) .

در این هنگام آن شخص سن حضرت جواد (ع) را کم شمرد. امام رضا (ع) فرمودند: خداوند عیسی بن مریم را در سنی کمتر از سن ابوجعفر(ع) , رسول و پیامبر و صاحب شریعتِ تازه قرار داد .

                                                             

                                                               منبع: کتاب (سیره پیشوایان) مهدی پیشوایی